torsdag 1 mars 2012

Hur söver man ett envist barn?

Min envisa lilla dotter vägrar att somna i sin säng utan att man ska vagga henne eller att hon ska ha flaskan i sängen.

Har försökt många gånger att få henne somna utan detta, men hon kämpar in i det sista och alltför många gånger så vinner hon.

I kväll försökte vi med att sitta vid hennes sida och prata/sjunga men hon blev bara argare och mer förtvivlad. Till slut sa mammahjärtat ifrån och jag plockade upp henne..

Tips mottages gärna på hur man ska gå tillväga för att söva ett VÄLDIGT envist barn?

Känns som om jag testat det mesta..

4 kommentarer:

  1. Ikväll provade jag för första gången att ge sonen vällingen i hans säng. (han brukar somna i famnen, för har varit omöjligt o lägga honom vaken innan) men ikväll "funkade" det att jag satt på en stol i jämte. jag satt o blundade, det tog ca 20 minuter.. kan ju säga oxå att jag aldrig hade prövat om jag inte visste att han var TRÖTT!! Får se hur det funkar framöver.. :)

    SvaraRadera
  2. När vi lärde killarna att somna själva så har vi gjort såhär.
    När de kämpat och inte velat somna så har vi har bara gått in och gett nappen, lixom visat oss, sen gått ut igen några minuter för att sedan gå in igen om de skrikit, så har vi fortsatt till de somnat. Första kvällarna kunde detta hålla på hur länge som helst, men vi har kämpat.
    Det tar verkligen på mammahjärtat kan jag säga! Men så mycket vi fått ut av det i efterhand. Det är några riktigt tuffa och kämpiga dagar, men de lär sig och vet vad som gäller. De vet att inte mamma ger efter.
    Fy vad grymt det låter när man skriver det såhär, det är inte meningen =)
    Efter 1-2 veckor var det inget problem att söva dem. Somnar i sin säng utan problem på 1 minut =)

    SvaraRadera
  3. Jag säger som vår BVC-sköterska. Om ni inte finner det som ett problem att hon ska somna med flaskan i sängen så är det inte ett problem. Lika så med vaggningen. Saken är väl den att när man ska vänja sig av med det senare kan det bli problem med just sömnen och att somna själv. Åh om jag bara hade en mirakelkur. Vi har haft lite tur med Teodor faktiskt. Han somnar själv även om han bökar runt endel först.

    Igår gav jag välling i vår säng. Han fick nappen och sen läste vi en bok. Sen la jag ner honom. Fick gå in antal gånger och vända på honom men tillslut somnade han. Ibland brukar han gnälla lite extra precis innan han somnar för att han vill att man ska sitta där med honom och klappa honom lite. Det tycker jag är helt okej.

    Det är svårt det där. Du har inte provat att vagga henne till hon verkligen är trött och håller på att somna och sen lägga ner henne? Eller ligga med henne i er säng till hon nästan somnat och lägga ner henne? Hoppas det löser sig. Hur går nätterna nu?

    SvaraRadera
  4. Det vi gjorde med Wilma för att lära henne att somna själv, var att låta henne äta, sen läste godnattsaga och sen la vi henne i hennes säng. Hon blev såklart hur ledsen/arg som helst. Satt ute i soffan med klockan och gick in var tredje minut (klarade inte att vänta 5 minuter, hihi.. kändes som en hel evighet) och klappade henne på kinden osv.. Sen ut igen. Om hon var riktigt ledsen stannade jag inne hos henne lite längre, höll min hand på hennes mage, eller vid kinden. Men tog inte upp henne.

    Det är jättejobbigt när de gråter. Men jag kan bara säga att det blir bättre, om man håller på det. Första gångerna höll vi på så i en halvtimme. Och hon skrek, kan jag säga. Men jag tror egentligen att hon mest var arg. Sen minskade tiden successivt... En kvart. 10 minuter. Och så höll det på i ca 2 veckor, med gråt varje kväll. Men nu kan vi bara lägga ner henne och hon somnar tyst (kanske ligger och pratar en stund ibland) efter bara nån minut. Det är så skönt! Hoppas ni hittar nåt sätt som funkar för er :) Kram

    SvaraRadera