söndag 3 juni 2012

VAD GÖRA ÅT SÖMNLÖSA NÄTTER?

Har en förkyld Alwa här hemma som vägrar sova om nätterna.

Hon sover bra om dagen och är pigg och glad. Men så kommer vi till läggning och att sova på natten. Igår fick jag vagga henne till sömns för hon skrek så det skar i hjärtat när jag la henne vaken i sängen. Sen har hon vaknat varje timma och gråtit hela natten.
Jag vet faktiskt inte varför, för hon är inte speciellt täppt i näsan och hon fick to.m en Alvedon igår natt. Men inget hjälper. Inte ens att sova mellan mamma och pappa.

Vad göra?
Fasar för denna natt som kommer då jag ska upp 05.15 och jobba. Kommer jag orka!?

11 kommentarer:

  1. Hon kanske får tänder? Kanske drömmer hemskt? Mörkrädd? Nä.. jag vet inte om de kan vara mörkrädda. Har inte riktigt nåt bra tips heller... Fråga på bvc om det inte går över. Jag hoppas att det bara varit något tillfälligt och att ni allihop får sova riktigt gott nu!!

    SvaraRadera
  2. Hon har inte ont i öronen? Tar hon sig mycket för öronen? Ingen feber? Annars har vi inga optimala nätter här heller. Teodor drömmer mycket och gnyr i sömnen. Hoppas det ger sig och att natten blir okej. Kram

    SvaraRadera
  3. Teo har med ont av tänderna. Han fick sex tänder på tre veckor. Fyra av de håller på att "växa". Det kliar. Vi gick över till bara en vila idag. Han har vägrat somna på kvällen nu då han vilat för sent på em. Idag somnade han på en kvart. :)

    Har ett recept till på lager som T gillade. Dock provade jag kokt korv och mos men det gick inte hem. Haha.

    SvaraRadera
  4. tyvärr inga tips från coachen här inte! Tänker väl lite i samma banor som brudarna ovan. Annars har jag inte direkt något nytt att komma med.

    Ska bli kul att ses på fredag :) de ser vi fram emot! Promenix o lunch på stan blir perfekt :) kramar o håller tummar inför natten

    SvaraRadera
  5. SV: Jag hade mer än gärna designat din blogg, men tyvärr gör jag bara det till blogg.se / webblogg.se. Har nämligen ingen aning hur blogspot funkar :( Sorry!

    SvaraRadera
  6. Ja man kan bli helt galen utan sömn. Vi får hoppas att det vänder snart!
    Roligt om Ollebus och Alwa får fortsätta att följa varandra på skogsbackens dagis! Hoppas ni får sova i natt. Kram

    SvaraRadera
  7. Hej Pernilla!
    Jag fundrar på om hon kanske sover för länge på dagen? när L var runt 6 månader började jag väcka honom efter 45 minuter men han fick sova både på fm och eftermiddagen men inte efter 16.00. det funkade på honom men tjejerna ville inte ha det så dom sov 2 timmar mitt på dagen men inte efter 15.00 detta gjorde ju att dom var trötta på kvällen och det kunde slå på 20 minuter om dom skulle somna "bra" eller vara så övertrötta så det var lögn att få dom att sova. MEN, vill man vara aktiv på kvällen och ha sovmorgon funkar inte detta då dom ofta somnade runt 19-19.30 och vaknade runt 6,30-7,00 vilket i säg är bra nu för dom ska ju upp och till dagis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Petra! Har börjat en ny rutin med att hon bara får sova en gång mitt på dagen. Och nu somnar hon lättare på kvällen :)

      Radera
  8. Hihi.. nej, de kommer nog fram till att tunnlar är roligt så småningom, tror jag ;)

    Hur har det gått med sömnen för Alwa nu då? Blivit bättre? Kram!

    SvaraRadera
  9. Usch. Sömnlösa nätter är inget vidare! Hur är det nu, har det blivit bättre? Viktor vill inte sova på kvällarna - 1,5 års trots tror jag det är.

    Ang. dagisplats så skickade vi in papperna den 9 april, och skrev då att vi önskade inskolning från och med 13 augusti, eftersom vi hört att det tar fyra månader och sedan är Kommunen skyldig att ge en plats så räknade vi med fyra månader. Sedan var det väldigt skönt att vi så fort fick reda på det, och att vi fick reda på det nu under sommaren! :) Han fick plats på Skogsbacken.

    Kram

    SvaraRadera
  10. sv: Vi har faktiskt köpt baddräkten på Barnens hus.. märket är Reflex. Den har UV-skydd 50+ också så det är ju bra ;) Tror den fanns i lila också!

    SvaraRadera